31 iulie 2008

Strenge Rechnung, gute Freunde!

Ceea ce citiţi în titlu reprezintă poate principiul fundamental al vieţii în Austria, poate chiar mentalitatea austriacă, poate chiar pe aceste cuvinte s-a clădit un Imperiu care acum renaşte mai ceva dacât pasărea Phoenix!
În traducere adaptată, ar însemna "factură corectă, prieteni buni!". Cu alte cuvinte, poţi fi oricât de prieten cu oricine, dacă prietenia contează, atunci factura va fi corectă! Fără discounturi, fără furăciuni!
Şi, chiar aşa este! Am văzut-o cu proprii ochi! Aseară, doi dintre oaspeţii hotelului, doi tineri, care erau împreună, pe lipeală - ce mai!, au băut câte o bere la bar! La momentul plăţii, ea plăteşte cei 2,5 euro, iar el se scuză că nu are banii la el şi plăteşte mâine! Pentru hotel, ei fiind cazaţi, nicio problemă! Ce m-a frapat pe mine a fost faptul că prietena sa, deşi era cu portofelul în mână, nu a schiţat vreun gest prin care să achite ea, până ajung în cameră, cei 2,5 euro!
Primul care mi-a spus cuvintele din titlu a fost Adrian Ovezea (românul din Viena), dar nu am luat aprecierea sa în considerare decât, cel mult, ca o figură de stil! Apoi am văzut-o cu ochii mei! Şi, apoi mi-am amintit că la hotel vin, la câte o bere sau chiar câte o băută, priteni de-ai lui Mathhäus. Credeţi că beau pe gratis până cad jos? Nu, nici pomeneală! Un schnaps, uneori chiar un wurst sau un grătar din partea casei, în rest, Strenge Rechnung, gute Freunde!
Şi cam aşa funcţionează totul pe aici! Datorie, un cuvânt cunoscut doar băncilor...

3 comentarii:

Red Team Racing spunea...

Sincer, mi se pare cam aiurea sa o las pe tipa care e cu mine, sa plateasca...si oriunde am fost prin lumea asta, tocmai pentru ca la ei acest obicei nu prea exista...erau foarte placut impresionate. ;)
Cat despre prietenii patronului, ma asteptam ca in Austria sa nu se admita nimic in sensul asta...insa cateva chestii din partea casei, mi se par totusi de bun simt.

Lucian Stanciu spunea...

La noi, exista willkommen schnaps! Un schnaps de persoana la sosoire! Si, atat!

Roxana spunea...

mi se pare absolut suficient si foarte civilizat willkommen schnaps.Unde ai ajunge daca toti prietenii ar bea si ar manca pe gratis?Afacerea s-ar duce de rapa si nici nu-i corect si iarasi e o chestiune de educatie.
Aaa!Inca una de educatie:
vecinii nostrii austrieci(familie cu doi copii:7 si 8 ani.Petrecere mare de aniversare a mamei copiilor.Muzica,gratar,joaca parinti-copii pe saturate.Au inceput la 17.La ora 20 punct toata lumea a plecat in rasete si veselie,la 20,30 totul era strans,muzica oprita ,copiii in pat la culcare.Unde n-ar mai fi ramas romanii nostrii pana la 1 -2 noaptea la ultimul pahar de vin,copiii plangand obositi la extrema si tragand de parinti...si toate celelalte.